Shoutul Tech

Business Is Sunnah


Leave a comment

Pemilikan Kenderaan Pertama

Assalammualaikum semua.

Mari kita sambung mengenai Hutang yang diperlukan, dalam entry Pemilikan Kenderaan Pertama. Sebelum ini, kita sudah pun bincangkan mengenai Pemilikan Rumah Pertama.

images

Pemilikan kenderaan pertama merupakan antara kategori hutang perlu. Bagi mereka yang bujang, mungkin tiada masalah untuk menaiki kenderaan awam sekiranya ada laluan.

Sebaik-baiknya buatlah tabungan terlebih dahulu supaya anda perlu mengambil pinjaman penuh. Taktik penjual akan cuba mempengaruhi anda untuk mengambil pinjaman penuh supaya mereka mampu mencapai kuota jualan.

images (1)

Contoh pengiraan bagi pinjaman kereta bernilai RM 40,000.00 yang dikenakan kos 3% setahun:

Jika tempoh bayar balik 9 tahun = RM 470 sebulan

Jika tempoh bayar balik 7 tahun = RM 576 sebulan

Jika tempoh bayar balik 5 tahun = RM 767 sebulan

Nilai RM470 sebulan memang nampak murah sahaja berbanding RM 576 dan RM 767.

Sekarang, mari kita kira bayaran keseluruhan kepada pihak bank:

RM 470 x 12 bulan x 9 tahun = RM 50 800

RM 767 x 12 bulan x 5 tahun = RM 46 000.

Bezanya: RM 4 800.

Inilah nilai yang mampu anda jimat, sekiranya anda memilih pinjaman yang lebih pendek.

 


Leave a comment

Pemilikan Rumah Pertama

Dalam entry sebelum ini, saya ada menyatakan mengenai Hutang Perlu dan Hutang Yang Tidak Perlu. Pada hari ini, saya akan cuba untuk memperincikan mengenai Hutang Yang Perlu dilakukan, iaitu Pemilikan Rumah Pertama.

 Pemilikan Rumah Pertama
download (1)

Bagi pemilikan rumah pertama, ia haruslah mengikut kemampuan individu. Rumah pertama anda mungkin rumah pangsa lima tingkat yang mempunyai dua buah bilik bagi keluarga yang baru mendirikan rumah tangga. Tujuan pemilikan rumah adalah untuk mempunyai tempat perlindungan keluarga. Ini memadai dengan rumah pangsa, jika kita tidak mampu memiliki rumah yang lebih selesa.

Daripada menyewa, adalah lebih baik untuk anda memilih membeli rumah walaupun kecil. Setidak-tidaknya ada pemilikan rumah berbanding menyewa rumah yang mana wang bayaran sewa akan hangus begitu sahaja.

Sebelum membuat pembelian rumah, senaraikan kesemua kos sampingan dan keseluruhan seperti kos berpindah, logistik dan pengangkutan. Jarak rumah dan tempat kerja juga antara faktor yang penting.

Seawal usia 20-30 an merupakan segmen mulai memiliki rumah pertama. Senaraikan ciri-ciri rumah kediaman yang diperlukan. Antaranya, berhampiran dengan tempat kerja supaya dapat menjimatkan kos perjalanan.


Leave a comment

Hutang Perlu Vs Hutang Tidak Perlu

Hai semua pembaca blog Shoutul Tech.

Kewangan anda bagaimana? Hutang banyak? Jangan sedih-sedih. Setiap masalah ada penyelesaiannya.

Untuk entry pada kali ini, saya akan kongsikan sedikit mengenai Hutang Yang Perlu dibuat dan Hutang Yang Tidak Perlu dibuat. Hah? Hutang pon ada yang perlu ke? Bukankah hutang tu tak baik? Relaks. Chill.

Saudara/i sekalian,

Dalam hidup kita kadang-kala kita tidak boleh lari dari hutang. Takda duit untuk makan, terpaksa pinjam kawan-kawan. Hari jadi scandal kawan hampir tiba, konon-konon nak buatkan surprise, tapi kewangan pula bermasalah. Perlukah meminjam?

download

Ada hutang yang perlu dibuat. Ada hutang yang tidak.

Bagi saya, antara hutang yang perlu adalah:

1)  Pemilikan rumah pertama

2) Pemilikan kereta/ kenderaan pertama

3) Yuran pendidikan anak-anak

4) Modal memulai perniagaan

5) Untuk menjelaskan hutang yang dikenakan kos yang lebih tinggi

6) Bantuan untuk ahli keluarga yang terdekat

download (1)

 

Manakala, ada beberapa kategori hutang yang tidak perlu yang dapat disenaraikan:

1) Hutang untuk menambah perabot, pakaian, aksesori kereta, barangan elektrik atau barangan pengguna yang lain

2) Hutang untuk mengubah suai rumah

3) Hutang untuk pembedahan kosmetik demi kecantikan wajah / tubuh badan

4) Hutang untuk melancong atau menunaikan haji/umrah

5) Hutang untuk kenduri kahwin secara besar- besaran

download (2)

 

Itu sahaja untuk entry kali ini. Insha Allah akan diperincikan dalam entry-entry akan datang.

Assalammualaikum semua.

Adakah anda mengalami masalah kebocoran wang? Bila keluar ke mana-mana, pasti anda akan berbelanja. Saya pasti ada antara kita yang mengalami masalah tersebut. Untuk entry kali ini, saya akan kongsikan dengan anda bagaimana, mampu mengawal kebocoran wang.

download

TIPS 1

Bila berbelanja, gunakan wang kertas berbanding wang syiling. Duit syiling tersebut, bolehlah dimasukkan dalam tabung macam masa kecil-kecil dahulu.

TIPS 2

Rancang perbelanjaan anda sebelum keluar berbelanja. Tuliskan dalam 1 kertas, barangan yang ingin anda beli. Hal ini menjadikan anda seorang yang lebih fokus dan mengelakkan dari membeli barangan yang tidak perlu.

download (4)

TIPS 3

Beli barangan ketika jualan murah. Lebih menjimatkan.

TIPS 4

Beli barangan secara pukal.

Sekian tips untuk hari ini. Selamat beramal.


Leave a comment

Bagaimana menyimpan RM 3000 semasa pengajian?

download

Pelajar.

Sering kali kita dengar masalah pelajar adalah keputusan wang selepas menamatkan pengajian. Dengan masalah peluang pekerjaan yang semakin menghimpit, hutang pinjaman, status sebagai ‘penanam anggur’, ingin mendirikan rumah tangga tapi tidak punya kewangan yang cukup, atau pun ingin berniaga tetapi tidak punya modal seringkali menjadi bualan masyarakat.

Untuk entry kali ini, saya akan berkongsi cara pengurusan kewangan bagi pelajar khususnya di IPT untuk menyimpan sekurang-kurangnya RM 3000 selepas 6 semester di universiti. Pengurusan kewangan ini amat sesuai untuk pelajar tahun pertama dan mendapat pinjaman / biasiswa di awal semester.

TIPS 1

Baiklah, katakan lah anda mendapat pinjaman PTPTN sebanyak RM 2000 setelah pembayaran yuran ditolak. Simpan 20% daripada RM 2000 itu. Menjadikan simpanan anda RM 400.

TIPS 2

Selepas itu, belajarlah untuk berpuasa sekurang-kurangnya 3 kali dalam sebulan. Katakanlah, makan tengahari anda RM 5. Sekiranya anda berpuasa 3 kali, anda akan dapat menjimatkan RM 15 dalam sebulan. Menjadikan RM 15 x 4 (1 semester dijangka 4 bulan) = RM 60.

TIPS 3

Kemudian, bila keluar berbelanja, belajar-belajar lah untuk menggunakan wang kertas berbanding wang syiling. Duit syiling tu, boleh la masuk tabung macam masa kecil-kecil dahulu. Katakanlah sehari, anda dapat menyimpan RM 0.10 x 30 hari = RM 3 dalam masa sebulan. Bersamaan RM 3 x 4 bulan ( 1 semester dijangka 4 bulan) = RM 12.

TIPS 4

Selepas tamat peperiksaan akhir setiap semester, jangan goyang kaki duduk rumah. Belajarlah untuk mencari duit poket dengan bekerja secara ‘part -time’ di mana-mana. Selain dapat duit, masa tidak terbuang, dapat kenalan dan pengalaman baru. Katakanlah, hasil gigih anda bekerja secara ‘part-time’, jangan lupa untuk menyimpan 10% ke dalam tabungan jangka pendek dan 10% ke dalam tabungan jangka panjang.

Contoh, anda bekerja  dengan gaji RM 500 sebulan, simpan lah sebanyak RM 50 untuk simpanan jangka pendek yang akan anda gunakan selepas tamat pengajian.

Jadi, sekarang mari kita kira jumlah wang yang telah anda kumpul untuk 1 semester:

Capture

Hasil jumlah ini adalah untuk 1 semester. sekiranya anda mempunyai 6 semester pengajian, jumlahnya akan menjadi RM 3132.

Sekarang, anda punya modal RM 3000 untuk menampung kehidupan selepas tamat pengajian.

Selamat beramal.


Leave a comment

Pengurusan Kewangan

Assalammualaikum semua.

Pengurusan Kewangan adalah suatu isu yang amat penting melebihi isu menjana kewangan.

Ada duit, tetapi tidak tahu bagaiman hendak menguruskannya, tidak boleh jugak kan? Duit sikit, ada perkara yang perlu dijimatkan. Duit banyak, ada perkara yang perlu difokuskan.

Ini adalah salah satu idea bagaimana anda boleh mengurus kewangan bila mendapat income tak kira la sama ada kecil atau besar.

10 % – SIMPANAN YANG DILUPAKAN

10% – SIMPANAN JANGKA PENDEK

10% – INSURANS / TAKAFUL

10% – SEDEKAH 

20 % – PELABURAN

20 % – PEMBAYARAN HUTANG

20 % – KEPERLUAN ASAS SPT MAKAN, MINUM

P/S: Jadi, di sini menjadi kayu ukur kita, setakat mana kita mampu berhutang, kereta yang mampu kita beli dan sebagainya.

Moga bermanfaat.