Shoutul Tech

Business Is Sunnah

Minat + Kerja = Buat Duit!

1 Comment

monday-blues

“Aku tak minat pun keje nie, tapi dah terpaksa nak buat macam mana”

“Hari-hari mengadap keje nie, bosannyerrrrrr!”

“Esok hari Isnin? Arrghhhh! Boringnya!”

 

Ini antara luahan yang biasa saya dengar dari rakan-rakan yang telah bekerjaya.

Yups, kita perlu bekerja kerana itu adalah salah satu usaha dalam mencari rezeki.

Tapi cuba bayangkan, jika keluhan seperti yang saya tulis di atas itu diluahkan, apa maksudnya?

Ini adalah simptom yang sedang merebak dalam masyarakat kita.

Ramai yang gembira apabila mereka mendapat pekerjaan, tetapi dalam masa yang sama ramai juga yang rasa TERPAKSA untuk bekerja.

Salah satu puncanya adalah kerana TIDAK MINAT dengan pekerjaan yang mereka lakukan itu.

“Alaaa. Minat tu boleh dipupuk. Kerja jer”

Saya sokong dengan statement tu. Tetapi berapa ramai yang dapat tukar dari tidak minat kepada minat dengan kerja mereka?

Kepada yang berjaya untuk jatuh cinta pada kerjaya mereka, TAHNIAH saya ucapkan.

Tetapi kepada yang tidak berjaya bagaimana pula?

MINAT adalah sesuatu perkara yang penting dalam memastikan kita IKHLAS dalam bekerja.

Dari minat juga akan memastikan setiap tugasan yang kita lakukan itu berkualiti.

Tidak timbul isu bosan, mengeluh dan sebagainya seandainya kita minat dengan sesuatu pekerjaan itu.

minat kerja shoutul tech business

Ada rakan saya yang sanggup berheni kerja walaupun ketika itu gajinya mencecah ribuan ringgit. Dia tinggalkan kehidupan yang mewah untuk mencari suatu kerjaya yang dia minat. Alhamdulillah, dia sengsara sekejap sahaja. Kini dia bahagia, malah bertambah mewah lagi dari sebelumnya. Dia kerja dalam bidang yang dia minat. Income bulanan dia sekarang jauh lebih banyak dari pekerjaan lamanya.

Insya-Allah untuk next entry saya akan berkongsi cerita mengenai jutawan-jutawan yang telah berjaya dalam bidang mereka kerana mereka mempunyai MINAT!

One thought on “Minat + Kerja = Buat Duit!

  1. Pingback: Jadi Kaya Dengan Minat | Shoutul Tech

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s