Shoutul Tech

Business Is Sunnah

Bila berada di antara 2 persimpangan

Leave a comment

Setiap masa, kita dikehendaki membuat keputusan. Ada kala, keputusan yang kita pilih itu kelihatan bijak. Kadang kala tersasar juga.

Bagaimana apabila kita berada di antara 2 persimpangan?

download

 

Perkara ini sering terjadi kepada saya. Setiap kali saya ingin membuat keputusan, kadang kala hati kecil bertanya, betul ke apa yang aku buat ni?

Antara perkara yang sering menghantui diri saya adalah cabang selepas menamatkan pengajian di universiti. Sama ada, mahu makan gaji, atau bekerja sendiri.

Ada beberapa pilihan dalam diri. Antaranya:

1) Menyambung pengajian master, kemudian bekerja sebagai jurutera

2) Bekerja di industri, kemudian menyambung master

3) Bekerja di industri kemudian bekerja sendiri

4) Bekerja sendiri kemudian bekerja di industri

Hasil perbincangan dengan beberapa orang kenalan, ibu bapa, kajian sendiri, akhirnya pilihan ke empat menjadi pilihan saya. Ingin bekerja sendiri selepas tamat pengajian selama 2 tahun, kemudian bekerja di industri sebagai jurutera. Mungkin menjadi persoalan dalam benak fikiran anda. Kenapa terus bekerja sendiri?

Antara jawapan saya:

1) Masih bujang. Uruskan hidup sendiri lebih mudah

2) Mahu mengembara. Belajar untuk hidup

3) Minat yang mendalam dalam bidang perniagaan

4) Mahu mencuba nasib. Dalam masa 2 tahun selepas tamat pengajian, gaji taklah seberapa banyak.

5) Mahu menyertai industri untuk mengejar title Ir.

Moga dipermudahkan urusan. Doakan saya!

Leave a Reply

